6 Haziran 2007 Çarşamba

kokhucre.com ve işitme






İşitme duyusu çevreyle iletişim kurulmasında son derece önemlidir. İç kulakta duyma işlevini üstlenen Corti organı işitme ve destek hücrelerinden oluşmuştur. Bu organda yaklaşık 15000 civarında işitme hücresi bulunur. Bu hücreler mekanik uyarıları elektrik uyarılara dönüştürürler. Böylece gelen ses dalgası beyine elektrik uyarı olarak iletilir. İç kulakta sınırlı sayıda bulunan bu hücreler değişik etkenlere karşı oldukça duyarlıdır ve kolay hasar görebilirler. Doğumsal veya edinsel (sonradan oluşan) işitme kayıpları genellikle bu hücrelerin hasarına bağlıdır. İşitme kayıplarına genetik nedenler küçümsenmeyecek oranda yüksektir. Doğumsal işitme kaybı 1:1000 oranında görülmektedir. Sağlıklı olan bebeklerin de yaklaşık 1:1000'inde henüz yetişkin döneme ulaşmadan önce çeşitli oranlarda işitme kayıpları olmaktadır. Etkilediği yaş dönemine göre bu çocuklarda konuşma, algılama bozuklukları ve psikososyal sorunlar meydana gelmektedir. Dünya sağlık örgütü verilerine göre dünya nüfusu ve yaşlı oranı arttıkça edinsel işitme kaybı oranlarında giderek artış görülmektedir. 2001 yılı içerisinde yaklaşık 250 milyon insanın bu kronik sorundan etkilendiği ve 65 yaşının üzerinde her 3 kişiden birinde değişen derecelerde işitme kaybı olduğu bildirilmiştir (http://www.who.org).



İşitme hücreleri kendilerini yenileme özelliğine sahip değildir. Herhangi bir yaralanma veya hasar oluştuğunda vücudun diğer organlarındaki hücreler gibi çoğalıp bu hasarı gideremezler. Günümüzde yapılan son bilimsel araştırmalar embriyonik kök hücrelerin işitme hücrelerine dönüşebileceğini göstermektedir. Yakın zamanda iç kulakta denge organını döşeyen hücrelerin kök hücre karakteri taşıdıkları gösterilmiştir. Deneysel çalışmalar iç kulaktan elde edilen bu yetişkin kök hücrelerin işitme hücreleri olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Kemik iliğinden alınan yetişkin kök hücrelerin iç kulakta sinir hücresi karakteri kazanabildiği gösterilmiştir. Klinik olarak bu hücrelerin iç kulakta hasar gören hücrelerin yerine konulmasıyla işitme kayıplarının tedavi edilebileceği düşünülmektedir. Bütün bu bulgulara rağmen kök hücre kaynaklı tedaviler işitme kayıplarında kesin çözüm olmayabilir. Gen tedavisi, ilaç tedavisi ve geliştirilen teknolojik cihazların kullanımına ek olarak yapılabilecek bir kök hücre tedavisi işitme kayıplarında çeşitli yararlar sağlayabilir. Günümüzde işitme kaybında kök hücre kullanımı ile ilgili bütün çalışmalar deneysel düzeyde olup henüz insanda yapılan bir uygulama yoktur.

Kuşlarda işitme hücrelerinin kendilerini yeniledikleri gösterildikten sonra memelilerde de bu özelliğin kazandırılabilmesi konusunda bilim adamları bazı çalışmalar başlatmışlardır. Geçtiğimiz günlerde Michigan Üniversitesinde bilim adamları gen tedavisi yoluyla tarla sıçanlarında yeni işitme hücreleri oluşturmayı başarmışlardır. Bu hayvanlarda Math1 adlı genin nakledildiği destek hücreler işitme hücrelerine dönüşmüştür. Bunun da ötesinde bu hücreler işitme duyusunu algılayacak olan beyin hücreleriyle bağlantılar kurmuşlardır. Önümüzdeki günlerde çalışmalar bu hücrelerin işlevlerinin değerlendirilmesine yönelik olacaktır. Sonuçlar olumlu olduğu taktirde kalıcı işitme kayıplarında gen tedavisi yeni bir alternatif olarak karşımıza çıkabilir.

http://www.kokhucre.com/khted.asp#10

10 Yorum:

saat: 1 Ocak 2008 10:52 , Anonymous Adsız dedi ki...

Mecburi hizmetini yapan bir KBB uzmanı olarak yazıyı okuduğumda çok heyecanlandım. Bu tip çalışmaların yapıldığı bir labratuvarda çalışmayı çok isterdim. Gelecek kök hücrelerde!

 
saat: 2 Ocak 2008 21:27 , Anonymous Adsız dedi ki...

Sayın hekimim,

Mesajınız için teşekkür ederim.
Lütfen isiminizi ve mail adresinizi bildirir misiniz? Sizinle iletişime geçmek isterim.

Saygılar.

 
saat: 24 Ocak 2008 08:59 , Anonymous Adsız dedi ki...

merhaba
ben de işitme sorunu olan bir hastayım. Doktorumdan kök hücre uygulamasını duydum. Birkaç yıldır da internetten araştırıyorum. Başak birisi olsa korkar mı bilmem ama uygulandığı zaman ben de deneklerden biri olmak istiyorum Türkiye'de de yapılacaksa. İnanın bana kaybedecek hiçbir şeyim yok. Böyle yaşamak çok ama çok zor. saygılar

 
saat: 24 Ocak 2008 09:01 , Anonymous Adsız dedi ki...

"başka birisi" demek istemiştim özür dilerim. Fazla heyecanlıyım konu ile ilgili.

 
saat: 15 Temmuz 2009 21:21 , Blogger ilknur dedi ki...

Merhaba,
1999 yılında önce sol kulağıma bir süre sonra da sağ kulağıma orta kulak ile iç kulak arasındaki üzengi kemiği çıkarıldı ve yerine protez takıldı. 2008 yılına kadar da her hangi bir sorun ya da sıkıntı yaşamadım. Bir süre önce sağ kulağımda atak şeklinde iki üç kere aniden tıkanma hissi ve uğultu yaşadım. Bunun üzerine Vasoserc 24 mg ilaç kullanmaya başladım. Sabah akşam olmak üzere günde 2 tane halen kullanıyorum. Yaklaşık 5 ay önce de sağ kulağımda işitmemi tamamen kaybettim ve sürekli devam eden bir uğultu var. Sol kulağımda işitme cihazı kullanmaya başladım fakat uğultu bu kulağımda da başladı.

Kök hücre uygulamalarını internetten ara ara bakıyorum ve denem istiyorum.

Teşekkür ederim.

 
saat: 26 Ekim 2009 06:35 , Anonymous Adsız dedi ki...

merhaba,1998 de doğan oğlumda geciken konuşma nedeniyle gittiğimiz hacettepe de odyoloji servisinde işitme eğrisi farklı işitme kaybı teşhisi kondu.Bende kök hücre tedavisini umutla bekleyenlerdenim.Bu konudaki çalımalarınızda da en kısa sürede başarılar dilerim.

 
saat: 26 Şubat 2010 21:05 , Anonymous Adsız dedi ki...

merhabalar benimde 15 yasında tek kulağından implantlı bir kızım var.Bundan bir kac yıl öncede diğer kulağındada implant olmayan kulagında hala işitme sinir hücrelerinini hala var olduğunu söylemişlerdi.Buna istinaden bende umutla bekliyorum.Kök hücreden daha fazla gec kalmadan bizde faydalanmayı istiyoruz.Ve ilk defa üstelik bir blog sayfasında böyle değerli bir payalasımla karsılasmak beni çok mutlu etti.Konuyla ilgili olarak sizinle iletişime gecmeyide çok istiyorum.www.elifilsuduran.blogcu.com .bloguma mesaj bırakırsanız sevinirim.Basarılarınızın devamını dilerim.

 
saat: 9 Ekim 2012 06:46 , Anonymous hamide koçal dedi ki...

merhaba benimde oğlum 9 aylıkken ateşten dolayı iç kulak ta işitme kaybı geçirdi ....bende kök hücre tedavisini bekliyorum tek umudum oldu inşallah olumlu şeyler olur şuan oğlum 2.5 yaşında

 
saat: 12 Şubat 2013 05:47 , Anonymous Adsız dedi ki...

Bugun capa tip fakultesinde doc.dr serkan orhanla gorustum kokhucre nakli ile ickulak sinir hucrelerinin tedavisi icin .. kokhucre nakli ile ilgili calismalari o yurutuyormus .. bana henuz turkiyede boyle bir calisma olmadigini ve belki bi 10 sene daha bu yolla tedavinin mumkun olmayacagini fazla bel baglamamak gerektigini soyledi..

 
saat: 8 Mart 2013 02:00 , Anonymous Adsız dedi ki...

Tabi coğu doktor kök hücrenin gelişimini istemez neden acaba???...cihaz ve bionik kulak ameliyatlardan yoksun kalacaklar ondan mı acaba????...işleri gücleri ticaret...herşeyi paraya dökmüşler o yuzden de turkiye de bunun uygulamasını istemiyorlar.ARTIK şü bionik implant kulağın reklamını yapmayıda kesin...Kök hücre araştırmalarına yogunlaşın...

 

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa